ROBAMCI
Samenvatting project
Naar schatting wordt in Nederland door RWS en Waterschappen jaarlijks ongeveer 10 á 15 Miljard Euro ingezet in landelijke en, regionale en gemeentelijke (publieke) infrastructuur zoals wegen, waterwegen, rioleringen, waterzuivering en waterveiligheid
Systematisch en risk based management van publieke assets in de GWW sector, zoals dijken, kunstwerken, en ondergrondse infrastructuur is minder ver ontwikkeld dan die in andere sectoren. Daarmee blijven efficiencykansen onbenut.
De (financiële) afwegingen en een efficiënte inpassing van infrastructuur wordt steeds complexer. Beheerders binnen en buiten Nederland zijn zich in toenemende mate bewust dat een systematische en transparante aanpak nodig is om het systeem van assets de functies in stand te houden en de ermee gemoeide uitgaven te verantwoorden.
Kennis over, ervaring met en data van assets zijn versnipperd. Er is onvoldoende integrale en gezamenlijke focus in de governance en organisatie van instandhouding van de functies waartoe publieke assets dienen, waardoor informatie, kennis ontwikkeling en besluitvorming op verschillende niveau’s elkaar onvoldoende versterken.
Er liggen onbenutte kansen voor efficiency in de GWW sector omdat er onvoldoende wordt ingezet op integraal en samenhangend management van de assets voor het in stand houden van functies in het publieke domein.
Doel van het project
Doel van het project is om het in stand houden van functies in het publieke domein te faciliteren met best practices kennis methoden en tools en daarmee transparantie en significante efficiencywinst te bereiken in de kosten van aanleg beheer en onderhoud geïllustreerd met een business case voor toepassing in de GWW sector.
Motivatie
Naar schatting wordt in Nederland door RWS en Waterschappen jaarlijks ongeveer 10 á 15 Miljard Euro ingezet in landelijke en regionale en gemeentelijke (publieke) infrastructuur zoals wegen waterwegen rioleringen waterzuivering en waterveiligheidSystematisch en risk based management van publieke assets in de GWW sector zoals dijken kunstwerken en ondergrondse infrastructuur is minder ver ontwikkeld dan die in andere sectoren. Daarmee blijven efficiencykansen onbenut. De (financiële) afwegingen en een efficiënte inpassing van infrastructuur wordt steeds complexer. Beheerders binnen en buiten Nederland zijn zich in toenemende mate bewust dat een systematische en transparante aanpak nodig is om het systeem van assets de functies in stand te houden en de ermee gemoeide uitgaven te verantwoorden. Kennis over ervaring met en data van assets zijn versnipperd. Er is onvoldoende integrale en gezamenlijke focus in de governance en organisatie van instandhouding van de functies waartoe publieke assets dienen waardoor informatie kennis ontwikkeling en besluitvorming op verschillende niveau’s elkaar onvoldoende versterken.Er liggen onbenutte kansen voor efficiency in de GWW sector omdat er onvoldoende wordt ingezet op integraal en samenhangend management van de assets voor het in stand houden van functies in het publieke domein.
Uitgevoerde acties
Voorlopige structuur van ROBAMCI is afgeleid van EU projecten. In Fase 1 ligt de nadruk op werkpakket 8 (pilots) en 2 (framework)Werkpakket 1 : Project management Werkpakket 2 : Frame work of analysisWerkpakket 3 : Van data naar informatieWerkpakket 4 : Van informatie naar begripWerkpakket 5 : Van begrip naar handelingsperspectiefWerkpakket 6: Van handelingsperspectief naar robuuste bedrijfsvoeringWerkpakket 7 : Synthese publicatie communicatie naar eindgebruikersWerkpakket 8 : Pilots / case studies (o.a. dijken kustlijnzorg)Fase 2: Pre- en postdictie mbv de numerieke rekenmodellen RetroBreach Delft 3D en MPM (Material Point Method) ten behoeve van de ontwikkeling van een rekenmodel voor het faalmechanisme alsmede de validatie van de gebruikte monitoring- en dataanalyse technieken (2014 en 2015)De TKI aanvraag betreft fase 2
Innovativiteit
Geef aan hoe het consortium georiënteerd is op soortgelijke projecten en wat de ‘state of the art’ is met betrekking tot het onderwerp laat duidelijk zien wat het project nieuw uniek en innovatief maakt ten opzichte van bestaande kennis onderzoek en projecten. Andere sectoren zijn verder in het systematisch en risico gestuurd in standhouden van infrastructuur dan de GWW sector. Kern is het verbinden van data kennis en ervaring gericht op beslissen in de life cycle van infrastructuur. Een complex van governance organisatie en technische aspecten belemmert het eenvoudig kopieren ervan naar en binnen de GWW sector. In het project worden de belemmeringen onderkend en worden practises methoden en tools die sector of toepassings specifiek zijn gemaakt gegeneraliseerd en via pilots toepasbaar gemaakt in de GWW sector.
Intellectueel eigendom
Alle partijen krijgen alle resultaten van het Project ter beschikking. De resultaten van de samenwerking kunnen breed verspreid worden. Partijen kunnen over deze resultaten vrijelijk publiceren. De resultaten zullen volledig openbaar beschikbaar zijn, met uitzondering van ter beschikking gestelde achtergrondkennis.
Informatievoorziening project
De informatie over dit project wordt kenbaar gemaakt via de website van de TKI Deltatechnologie (projectbeschrijving) en de projectwiki van Deltares (projectvoortgang en resultaten).
Projectvoorwaarden
Na de datum waarop deze Overeenkomst in werking is getreden, maar uiterlijk tot een jaar voor de beoogde datum waarop het Project zal zijn voltooid, kunnen ondernemers en/of onderzoeksinstellingen, die op het terrein van het relevante subsidieprogramma van het TKI werkzaam zijn alsnog als Partij toetreden. Een later toetredende Partij zal een nader overeen te komen bijdrage in kind en/of in cash moeten leveren die in redelijke verhouding staat tot zijn relatief aandeel in het Project na toetreding. De overige Partijen ontvangen vervolgens naar rato een terugbetaling en/ of gedeeltelijke vrijstellingen van hun nog te leveren bijdrage in kind, voor zover niet besloten wordt de bijdrage van de later toetredende Partij aan het projectbudget toe te voegen.