Innovatief afmeren van schepen in de haven van de toekomst
Samenvatting project
Ontwikkeling in de afgelopen jaren van een eerste versie van het Shoretension-afmeersysteem waarbij een schip in plaats van alleen maar met afmeerlijnen nu met pneumatische/hydraulische cilinders op de kade wordt afgemeerd. Het systeem wordt al in de praktijk toegepast maar de onderliggende kennis voor de (beperkingen in de) inzet van de methode zijn nog niet goed bekend. Ook in de praktijk op basis van veldmetingen bleek het niet mogelijk om die kennis te ontwikkelen. Het uitvoeren van analyses op basis van schaalmodelmetingen onder gecontroleerde omstandigheden zal het ontwikkelen van die kennis wel mogelijk maken.
Doel van het project is het met behulp van schaalmodelmetingen de (on)mogelijkheden van innovatief afmeren van schepen binnen de haven van de toekomst inzichtelijk maken. Binnen dit project wordt het Shoretension-systeem gebruikt om af te meren in combinatie met complexe golfcondities die rondom en in een haven op kunnen treden.
Doel van het project
Doel van het project is het met behulp van schaalmodelmetingen de (on)mogelijkheden van innovatief afmeren van schepen binnen de haven van de toekomst inzichtelijk maken. Dit betekent afmeren met speciale technieken – het Shoretension-systeem is hiervoor voorzien binnen dit project – in combinatie met complexe golfcondities die rondom en in een haven op kunnen treden. Die golfcondities zullen op termijn alleen nog maar bepalender worden wanneer er in de toekomst steeds meer gewerkt zal gaan worden met open of zelfs drijvende havenlayouts om zo de impact op de omliggende kust te verkleinen. Met het kunnen inzetten van innovatieve afmeertechnieken zou het aantal onwerkbare dagen in de haven van de toekomst mogelijk (meer dan) gehalveerd kunnen worden. De uitkomsten van het project zullen laten zien hoe innovatieve afmeermethodes ingezet kunnen worden wat toepassingsgrenzen zijn (en die eventueel verleggen) en de afmeersystemen zelf zouden mogelijk geoptimaliseerd kunnen worden (instellingen).
Motivatie
Ontwikkeling in de afgelopen jaren van een eerste versie van het Shoretension-afmeersysteem waarbij een schip in plaats van alleen maar met afmeerlijnen nu met pneumatische/hydraulische cilinders op de kade wordt afgemeerd. Het systeem wordt al in de praktijk toegepast maar de onderliggende kennis voor de (beperkingen in de) inzet van de methode zijn nog niet goed bekend. Ook in de praktijk op basis van veldmetingen bleek het niet mogelijk om die kennis te ontwikkelen. Het uitvoeren van analyses op basis van schaalmodelmetingen onder gecontroleerde omstandigheden zal het ontwikkelen van die kennis wel mogelijk maken
Uitgevoerde acties
2018 Q2/3: voorbereiden van de schaalmodeltesten
Deltares: aansturen golfbassin golfcondities afmeren in havens
MARIN: scheepsaspecten Shoretension: instellingen afmeersysteem + link naar praktijk
RHDHV: link naar praktijk en koppeling naar inzet in numerieke modellen van afgemeerde schepen in havens)
2018 Q4: uitvoeren van de schaalmodeltesten (Deltares + Shoretension icm MARIN)
• Er wordt gestreefd naar een combinatie met de PIANC-ledenavond voor het tonen van de metingen aan het relevante technische kennisnetwerk.
• Het uitvoeren van de metingen zal een gezamenlijke activiteit zijn van Deltares en Shoretension. De aansturing van de metingen en de golfcondities zal door Deltares worden uitgevoerd. Het aansturen en instellen van de afmeertechniek zal door een medewerker van Shoretension worden uitgevoerd. Gepland is alle metingen gezamenlijk uit te voeren en dus dat er gedurende de gehele meetcampagne experts van Deltares én van Shoretension aanwezig zullen zijn en bij zullen dragen (is ook uitgangspunt geweest in de begroting/het bemensingsplan).
2018 Q4/2019 Q1: analyseren van uitkomsten + rapportage aanmaken (Deltares + Shoretension) Er is voorzien om op basis van de uitkomsten een paper te presenteren op een relevante conferentie. Dit zou mogelijk een conferentie binnen het PIANC-kennisnetwerk kunnen zijn. Dit zal een gezamenlijke actie zijn waarbij medeauteurs zijn voorzien vanuit alle betrokken partijen om zo ook het team achter het project weer te kunnen geven.
Innovativiteit
Van oudsher worden schepen afgemeerd met afmeerlijnen. In het verleden zaten innovaties in het afmeren van schepen enkel in het materiaal van de afmeerlijnen (staal kunststof). Sinds kort wordt er ook gewerkt aan het ontwikkelen van andere (efficiëntere) manieren van afmeren. Daarnaast worden ook de layouts van havens niet altijd meer traditioneel uitgewerkt (vroeger standaard een bassin achter golfbreker) en wordt onder andere meer aan meer open layouts gedacht die minder negatieve effecten in het kustsysteem zullen hebben. De inzet van innovatieve afmeertechnieken zullen bijdragen aan het mogelijk maken van die meer open havenlayouts (toch stabiel liggende schepen ondanks hogere en complexere golfcondities in de haven)Het consortium is gericht op het begrijpen van die complexe combinatie van golfcondities in en rondom nieuwe haventypes de interactie met verschillende infrastructuur en hoe door af te stappen van traditioneel afmeren van schepen de werkbaarheid van havens onder die condities vergroot kan worden. Het project gaat over het op een efficiënte manier overbrengen van afmeerkrachten van schepen op de kade. De interactie met de haveninfrastructuur bestaat uit interactie met verticale kades en taluds maar ook met nieuwe ontwikkelingen in havenontwerpen (innovatieve layouts).Shoretension zal aan het project bijdragen met een (reeds eerder ontwikkelde) schaalmodelversie van hun afmeersysteem en kennis van de techniek achter deze methode. Royal HaskoningDHV zal bijdragen met hun kennis uit de haven(bouw)praktijk en numerieke methoden om bewegingen van afgemeerde schepen te berekenen
Intellectueel eigendom
Alle partijen krijgen alle resultaten van het Project ter beschikking. De resultaten van de samenwerking kunnen breed verspreid worden. Partijen kunnen over deze resultaten vrijelijk publiceren. De resultaten zullen volledig openbaar beschikbaar zijn, met uitzondering van ter beschikking gestelde achtergrondkennis.
Informatievoorziening project
De informatie over dit project wordt kenbaar gemaakt via de website van de TKI Deltatechnologie (projectbeschrijving) en de projectwiki van Deltares (projectvoortgang en resultaten).
Projectvoorwaarden
Na de datum waarop deze Overeenkomst in werking is getreden, maar uiterlijk tot een jaar voor de beoogde datum waarop het Project zal zijn voltooid, kunnen ondernemers en/of onderzoeksinstellingen, die op het terrein van het relevante subsidieprogramma van het TKI werkzaam zijn alsnog als Partij toetreden. Een later toetredende Partij zal een nader overeen te komen bijdrage in kind en/of in cash moeten leveren die in redelijke verhouding staat tot zijn relatief aandeel in het Project na toetreding. De overige Partijen ontvangen vervolgens naar rato een terugbetaling en/ of gedeeltelijke vrijstellingen van hun nog te leveren bijdrage in kind, voor zover niet besloten wordt de bijdrage van de later toetredende Partij aan het projectbudget toe te voegen.