Baggerspecie als bouwstof grootschalige toepassing voor een eco-innovatieve vooroeverontwikkeling.
Samenvatting project
The navigation in ports and waterways must be safeguarded by maintenance dredging, i.e. removing of deposited sediments. As maintenance dredging and relocation of these deposits can be highly expensive, port authorities seek for tailor-made solutions to reduce the costs and at the same time guarantee safe navigation.
We will consider several options for reducing dredging costs:
SHORT-TERM: dredge more efficiently & reduce sediment return flow
LONG-TERM: modify intervention protocol
Water injection dredging (WID) is an example of a technique to reduce dredging costs on the short term. However, to avoid additional siltation in the vicinity and/or strong return flows, WID should be applied in combination with a favorable bed slope, ebb currents or/and a sediment trap, from which sediment can be dredged more efficiently. The project will be linked to SURICATES, which is aiming to optimize locations and conditions at which sediment is released. Revising the criterium for nautical bottom is an example of modification of intervention protocols. Instead of removing sediment, its presence is accepted as vessels may navigate through
fluid mud layers. Local sediment conditioning of mud by WID may be required for sailing through it. Also, good insight into the thickness, extent and rheological properties of the fluid mud layers is required. Products are:
- Technical reports and scientific publications
- Open-source dataset and models at PoR
- Description of the project results for general audience via the website
Doel van het project
Met het op stroom zetten van het gebaggerde sediment wordt de vooroeverontwikkeling in de voorhaven en van het building with nature project “Groene Poort” versterkt en gemonitord. Hiervoor worden drie nieuwe meettechnieken ingezet:
1) Gedetailleerd tracer onderzoek met zeldzame aarden om de herkomst en daarmee het suppletie deel van het slib bij de Groene Poort te kunnen volgen
2) Optische glasvezelkabels voor ruimtelijke patronen in de slibafzetting en erosie met als doel de sedimentbalans op systeemniveau vast te stellen.
3) Het met drones meten van de topografie en ondiepe bathymetrie van de Groene Poort waardoor de impact van de herallocatie op met name de ondiepe plas/dras zone vastgesteld wordt. Deze technieken worden:
Voorafgaand aan de pilot in 2018 getoetst op de toepasbaarheid voor het gebied
In 2019 tijdens de pilot voor ingezet (T0, T1, enz. monitoring)Doel is dat deze technieken in aanvulling op de bestaande technieken (SURICATES project / WNF/Stichting ARK Natuurontwikkeling monitoring Groene Poort):
De massabalans van het slib verbeteren
Bijdragen aan proces en systeemkennis ter kalibratie en validatie van het numerieke slibmodel van de Nieuwe-Waterweg.
De impact van herallocatie op de proeftuin “De Groene Poort” vast te stellen
Overall kennis en ervaring op te doen met monitoring en modelleren van Bulding with Nature proeftuinen
Motivatie
KIC ECO-ENGINEERING & NATURE BASED SOLUTIONS: Dit TKI voorstel sluit aan bij Proeftuinen in Rotterdam als onderdeel van Resilient Delta Cities (RDC).De grootschalige (500.000 m3) herallocatie van sediment in de haven een meer natuurlijke sedimentbalans in de haven te herstellen en bij te dragen aan de erosie en overstromingsbescherming van de oever. Het project wordt uitgevoerd met Port of Rotterdam en ondersteund door RWS en WNF/Stichting ARK Natuurontwikkeling in het kader van het Building with Nature project “Groene Poort” (waarbij het project kan profiteren van een betere sedimentbalans).Doel en aanleiding is het vaststellen van de sedimentbalans voor- tijdens en na herallocatie. Proeftuin projecten met Building with Nature als basis hebben vaak moeite om de exacte impact van de ingreep vast te stellen in dit geval de impact op de slibbalans rond de Maeslantkering (Nieuwe Waterweg). Door de combinatie van intensieve surveys en nieuwe meettechnieken wordt deze slibbalans nauwkeurig vastgesteld en daarmee de effectiviteit van de herallocatie.Het TKI sluit aan bij het TKI project “Modellering lokale slibdynamiek en aanslibbing Maasmond” waarin de validatie en kalibratie van het numerieke slibmodel voor de Maasmond centraal staat. Dit voorstel geneerd een deel van de benodigde inzichten in systeem parameters en nieuwe processen die in het numerieke model gebruikt kunnen worden.
Uitgevoerde acties
2018 Projectvoorbereiding en literatuuronderzoek
2018 Vastlegging nulsituatie sediment karakterisatie vastlegging lokale omstandigheden. Ontwikkeling en validatie nieuwe monitoringstechnieken voor situatie in het veld (T0 Groene Poort)
2019 Uitvoering pilot. Inzet nieuwe monitoringstechnieken bij Groene Poort tijdens en na de pilot uitvoering.
2020 Vervolg veldmonitoring en tussenevaluatie resultaten.
2021 Eindevaluatie en rapportage geschiktheid nieuwe meettechniek voor vaststellen massabalans slib en bijdrage aan systeemkennis.
Ten gevolge van vertraging ten gevolge van nader onderzoek (PFOS, PFOA, PFAS) en COVID is het project een jaar verlengd ten opzichte van bovenstaande planning.
Innovativiteit
Gangbaar is het meten van de bathymetrie voor- en na herallocatie van slib. Dit is ook de huidige praktijk bij herallocatie op de Noordzee (loswallen) (zie b.v. http://publicaties.minienm.nl/documenten/survey-verslag-mtzm-slurp-mer-verplaatsing-stortgebied-loswal-no)Deze methode is niet in staat te voorspellen wat er met het sediment gebeurd. Hoelang blijft het liggen? Wordt het bij erosie naar zee in de vaargeul of in de havens getransporteerd? Hoe beïnvloed de herallocatie de natuurlijk afzetting? Hoeveel sediment extra wordt er in het intergetijdengebied vastgelegd? Door de combinatie van meer traditionele surveys gekoppeld aan het DTM-model van de haven en de nieuwe meetmethoden wordt een nauwkeurige sedimentbalans opgesteld. Dit draagt bij aan systeemkennis en de kwaliteit van numerieke rekenmodellen die het sedimentatiegedrag in havens voorspellen.
Intellectueel eigendom
Alle partijen krijgen alle resultaten van het Project ter beschikking. De resultaten van de samenwerking kunnen breed verspreid worden. Partijen kunnen over deze resultaten vrijelijk publiceren. De resultaten zullen volledig openbaar beschikbaar zijn, met uitzondering van ter beschikking gestelde achtergrondkennis.
Informatievoorziening project
De informatie over dit project wordt kenbaar gemaakt via de website van de TKI Deltatechnologie (projectbeschrijving) en de projectwiki van Deltares (projectvoortgang en resultaten).
Projectvoorwaarden
Na de datum waarop deze Overeenkomst in werking is getreden, maar uiterlijk tot een jaar voor de beoogde datum waarop het Project zal zijn voltooid, kunnen ondernemers en/of onderzoeksinstellingen, die op het terrein van het relevante subsidieprogramma van het TKI werkzaam zijn alsnog als Partij toetreden. Een later toetredende Partij zal een nader overeen te komen bijdrage in kind en/of in cash moeten leveren die in redelijke verhouding staat tot zijn relatief aandeel in het Project na toetreding. De overige Partijen ontvangen vervolgens naar rato een terugbetaling en/ of gedeeltelijke vrijstellingen van hun nog te leveren bijdrage in kind, voor zover niet besloten wordt de bijdrage van de later toetredende Partij aan het projectbudget toe te voegen.