Omschrijving

De introductie van IP technologie betekent ook de introductie van een ander kennisspecialisme, dan tot nog toe leidend is aan boord van schepen. Deze verschuiving van het zwaartepunt in competenties is inmiddels in meerdere deelgebieden van scheeps- en offshorebouw zichtbaar. Systeembeheerders, computerspecialisten en programmeurs zijn de belangrijkste kennisdragers voor IP technologie, terwijl de kerncompetentie rondom de bestaande elektrotechnische communicatiesystemen zich concentreert rond elektrotechniek en elektronica.

Interventie

Leereffect

Met de introductie van IP technologie worden in diverse geledingen van de keten ook computerspecialisten en systeembeheerders binnengehaald, om de aanleg en het beheer van IP netwerken te coördineren. Enerzijds botst deze specialisatie soms met de (leidende) elektrotechnische invalshoek, anderzijds wordt getracht meerdere op IP gebaseerde  systemen, alsmede de hiervoor benodigde netwerken, parallel naast elkaar aan boord te brengen. De afstemming op elkaar (protocol, connectoren, type en lengte bekabeling e.d.) verloopt niet altijd optimaal.

Te weinig kennis wordt direct toegepast door het bedrijfsleven of de overheid in haar primaire processen. Er is een gebrek aan valorisatie van kennis; overgang van theorie naar praktijk. Dit heeft te maken met een gebrek aan ondernemersschap bij de kennisinstellingen en met de communicatie tussen kennisinstellingen en markt. Tegelijkertijd heeft kennis ook een waarde, welke gezien de politieke ontwikkelingen (meer privatisering/ korten op subsidies) in toenemende mate kosten met zich meebrengt. Hier is niet iedereen zich altijd bewust van. Zie ook: de innovatiehobbel waarde van kennis.

Een suggestie om deze innovatiehobbel te overbruggen is het opnemen van een valorisatieparagraaf door promovendi in hun proefschrift. Hierdoor worden onderzoekers getriggerd om ook vanuit een commerciële invalshoek naar de resultaten van het onderzoek te kijken.

Omschrijving
Binnen het Inside project is het innovatieve karakter van het project onderschat. Een innovatie traject brengt per definitie onzekerheden met zich mee. Onzekerheden in ’tijd’ en ‘geld’. Door het onderschatten van de grootte van deze onzekerheden ontstond additionele vertraging en irritatie bij zowel de marktpartijen als de opdrachtgever . Denk hierbij bijvoorbeeld aan extra overleggen om tot een besluit te komen en wie welke kosten en risico”s zou dragen van vooraf niet voorziene werkzaamheden.Daarnaast heeft het innovatieproces een cyclische/ iteratieve aard en valt niet/ moeilijk te sturen qua tijd en kosten tegelijk. Hierdoor is het inschatten van tijd/ kosten voor het doorlopen en afronden van deze fase lastig en kunnen resultaten, met name voor de initiërende partijen, (te) lang op zich laten wachten.
Interventie
Er is diverse malen gesproken met diverse partijen en getracht open en transparant het proces in te gaan, maar de praktijk bleek weerbarstiger, waardoor extra overleggen nodig bleken te zijn. Er had beter sturing op kunnen zitten dan nu het geval is geweest.
Leereffect
Achteraf is in beeld gebracht op wat voor manier het innovatieproces beter beheersbaar kon worden. Tegelijkertijd biedt een beheersbaar innovatieproces ook de mogelijkheden om met de betrokken partijen eens te worden over de (gezamenlijke) inzet in tijd, menskracht en middelen. Belangrijk is dan ook om wederzijds begrip te hebben voor de fase waarin het innovatieproces zich bevindt en wanneer enkele stappen (voor of achteruit) worden gezet.